16 January 2012

Κρίση στη θρησκευτική επιχείρηση της Σαϊεντολογίας...

Σε παλαιότερη ανάρτηση είχε παρουσιαστεί σ’ αυτό το blog αναλυτικά η «θρησκεία» ή «συγκροτημένη ιδεοληψία» της Σαϊεντολογίας (Scientology), γι’ αυτό δεν χρειάζεται επανάληψη αυτών των θεμάτων εδώ. Τώρα βγαίνει στη δημοσιότητα η σύγκρουση υψηλόβαθμων μελών με την ηγεσία της οργάνωσης. Η κρίση ξέσπασε δημόσια, όταν το επίλεκτο μέλος, κυρία Debbie Cook, έστειλε σε χιλιάδες Σαϊεντολόγους ένα ηλεκτρονικό μήνυμα, στο οποίο κατηγορεί τον πρόεδρο David Miscavige ότι σπαταλάει τα χρήματα που συνεισφέρουν οι «πιστοί».

Παλαιότερη αποχώρηση υψηλόβαθμου στελέχους έγινε το 2007, όταν ο Αυστραλός Michael Rinder (MR), ο οποίος ηγείτο επί περίπου 20 χρόνια της «μυστικής υπηρεσία αντικατασκοπείας» (Office of Special Affairs), διαχώρισε τη θέση του, επειδή δεν μπορούσε να συμφωνήσει πλέον, όπως είχε δηλώσει, με τις ολοκληρωτικές μεθόδους της ηγεσίας.

Αυτά που αναφέρει ο Rinder στην ακόλουθη συνέντευξη στη γερμανική εφημερίδα Süddeutsche Zeitung (SZ) αφορούν εξ ίσου οποιαδήποτε άλλη θρησκευτική οργάνωση με ιεραρχική δομή της διοίκησης και με αυτοτελές ταμείο
· η μόνη σημαντική διαφορά είναι ότι οι κατεστημένοι θρησκευτικοί μηχανισμοί έχουν τη σταθερή οικονομική και διοικητική στήριξη του κράτους.

SZ: Κύριε Ρίντερ, βρίσκεται η εκκλησία της Σαϊεντολογίας σε κρίση;
MR: Βεβαίως! Κι αν θέλετε να ξέρετε γιατί, πρέπει να σας ενημερώσω ότι η Debbie Cook που έστειλε αυτό το e-mail εις βάρος της ηγεσίας, ανήκει στην Sea Organisation (σημ.: επίλεκτη ομάδα της Σαϊεντολογίας, τα μέλη της οποίας φοράνε κάτι σαν στρατιωτικές στολές και προσφωνούν τους ανώτερους με Sir). Η Debbie ήταν δημοφιλές μέλος και έχαιρε μεγάλης εκτίμησης, γι’ αυτό πιστεύω ότι έχει διαβαστεί το μήνυμά της από πολλές χιλιάδες μέλη. Η Debbie επαναλαμβάνει τους κανόνες του L. Ron Hubbard (σημ.: ιδρυτής της οργάνωσης που πέθανε το 1986 και τιμάται φλογερά από τα μέλη) και διαπιστώνει ότι πάρα πολλά απ’ αυτά βρίσκονται σε αντίθεση με τις πρακτικές της ηγεσίας.

SZ: Η διοίκηση της οργάνωσης δήλωσε ότι η Debbie Cook εκφράζει μια προσωπική άποψη, με την οποία δείχνει ότι διαθέτει «μία αδαή και στενόχωρη ματιά από το σημερινό κόσμο».
MR: Είναι μια κουτσή απάντηση δημοσίων σχέσεων, μια προσπάθεια να περιορίσει τις ζημιές.

SZ: Πόσο μεγάλες είναι αυτές οι ζημιές;
MR: Μεγάλες, φαίνεται κι από τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν από την πρώτη τοποθέτηση. Η Debbie χαρακτηρίζεται αποστάτρια: Μπορεί να ακούγεται ακραίο, αλλά το μήνυμα στα μέλη είναι «έχει εκπέσει, μην πιστεύετε καμιά λέξη της!»

SZ: Πόσα μέλη πιστεύετε ότι διάβασαν κρυφά την κριτική της Debbie Cook;
MR: Η πλειοψηφία.

SZ: Αλήθεια;
MR: Αν τα μέλη της οργάνωσης μίλαγαν ανοιχτά μαζί σας, θα σας έλεγαν για την «vulture culture» που επικρατεί.

SZ: Τι εννοείτε με «vulture culture»;
MR: Το πνεύμα του γύπα. Η υποχρέωση να αρπαχτεί από τα μέλη όσο περισσότερο χρήμα γίνεται… Αυτό το πνεύμα διαχέεται σε όλη την οργάνωση και όταν η Debbie κάνει λόγο γι’ αυτό, κάθε Σαϊεντολόγος ξέρει τι εννοεί.

SZ: Γιατί δεν κυκλοφορούν τότε χιλιάδες μηνυμάτων διαμαρτυρίας;
MR: Οι άνθρωποι φοβούνται, ιδίως από τα μέσα ενημέρωσης. Ούτε η Debbie σκόπευε να γίνει δημόσια γνωστό το μήνυμά της.

SZ: Ξέρετε τι θα συμβεί τώρα με την κυρία;
MR: Δεν έχω καμιά επαφή και δεν ξέρω.

SZ: Όμως, αν υπάρχει κάποιος που ξέρει τι συμβαίνει με αυτούς που ασκούν κριτική, αυτός είστε εσείς!
MR: Πράγματι, έχω μάλιστα σαφή αντίληψη τι γίνεται τώρα. Καταρχάς ενεργοποιείται η «αστυνομία του Facebook». Όλα τα μέλη ενημερώνονται ότι το όνομα της Debbie δεν επιτρέπεται να εμφανίζεται στη λίστα των «φίλων». Παράλληλα διαδίδεται ο χαρακτηρισμός «καταπιεστικό πρόσωπο» που σημαίνει ότι κανένα από τα μέλη δεν επιτρέπεται να σχετίζεται μαζί του. Και στη συνέχεια ανακαλούνται ιστορίες, με τις οποίες αποδεικνύεται ότι το συγκεκριμένο πρόσωπο «ψεύδεται» και «δεν έχει ιδέα» για την πραγματικότητα, ότι είναι «απογοητευμένο μέλος που θέλει να εκδικηθεί για παλιές αντιδικίες». Αυτά αποτελούν τη συνήθη διαδικασία απομόνωσης και εξοβελισμού…

SZ: Λειτουργεί αυτή η τακτική;
MR: Όχι τόσο καλά όπως παλαιότερα! Πολλά μέλη της Σαϊεντολογίας ζουν τελείως απομονωμένα, δεν διαβάζουν εφημερίδες, δεν παρακολουθούν τηλεόραση και ραδιόφωνο. Περιχαρακώνονται από κάθε κριτική άποψη. Αυτό που έχει αλλάξει με τον καιρό είναι όμως η αντίληψη των απλών μελών και μέσω αυτών φτάνει η ατμόσφαιρα και στους συνεργάτες της ηγεσίας. Για κάθε μέλος που θέτει ερωτήματα, απαιτείται κάποιος που θα τα επεξεργαστεί και θα απαντήσει. Αυτός ο έμπιστος βρίσκεται λοιπόν συνεχώς αντιμέτωπος με αμφισβητήσεις και κάποια στιγμή κάνει και ο ίδιος τις σκέψεις του. Αυτό είναι το όμορφο με την κριτική της Debbie! Βραχυπρόθεσμα προκάλεσε συζητήσεις στα μέσα ενημέρωσης, αλλά μακροπρόθεσμα οι επιπτώσεις θα έιναι σημαντικές. Έσπειρε κάτι, το οποίο θα βλαστήσει…

SZ: Ας μιλήσουμε για τον David Miscavige που είναι ηγέτης της Σαϊεντολογίας και καλύτερος φίλος του Tom Cruise (σημ.: γνωστός ηθοποιός και υψηλόβαθμο στέλεχος της οργάνωσης). Θα ζήσουμε την καθαίρεση του ηγέτη;
MR: Δεν πιστεύω ότι θα συμβεί σύντομα, αλλά αυτά που συμβαίνουν θα επιταχύνουν την πτώση του. Η εξουσία του έγκειται στην υπακοή των μελών. Πιστεύουν ότι θα οδηγήσει την Σαϊεντολογία στη γη της επαγγελίας. Εφόσον αμφισβητείται η φήμη του ηγέτη, αμφισβητείται και η συνολική δομή της εκκλησίας των Σαϊεντολόγων. Όλα επικεντρώνονται σ’ αυτόν, κανένας δεν μπορεί να αποφασίσει ή να πράξει οτιδήποτε χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του Mescavige.

SZ: Είναι ένας δικτάτορας;
MR: Απολύτως!

SZ: Πόσο καλά τον γνωρίζετε;
MR: Ξέρω πολύ καλά τον David Mescavige, έχουμε δουλέψει μαζί πολλά χρόνια.

SZ: Πώς είναι αυτός ο άνθρωπος, στις καλές του και στις κακές του;
MR: Το κακό υπερισχύει οπωσδήποτε. Εντάξει, μαθαίνει με τεράστια ταχύτητα, είναι πανέξυπνος. Ίσως να μην υπάρχει κάτι που δεν μπορεί να αντιληφθεί με το μυαλό του. Αξιοποιεί όμως την ευφυΐα του για να μαγειρέψει καταστάσεις. Είναι πάρα πολύ ματαιόδοξος και μνησίκακος. Αν αμφισβητήσεις κάτι που λέει, τότε θα υποστείς την αντίδρασή του. Δεν αφήνει τους ανθρώπους γύρω του σε ησυχία, μοιράζει αυθαίρετα ποινές. Δεν ξέρεις πότε θα σε βάλει να καθαρίσεις τις τουαλέτες ή πότε θα φας ένα χαστούκι.

SZ: Σας έχει κτυπήσει;
MR: Ίσως και 50 φορές… Με έχει κτυπήσει, με έχει βάλει να καθαρίσω τουαλέτες, με ανάγκασε να κοιμάμαι στο δάπεδο, σε γυμνά πλακάκια, με έβαζε στην απομόνωση…

SZ: Αμυνθήκατε ποτέ;
MR: Όταν με κτύπαγε έβαζα τα χέρια μπροστά στο πρόσωπο, δεν ήμουν και ο μόνος. Υπάρχουν πολλές μαρτυρίες για τις επιθέσεις του.

SZ: Όμως κτυπήσατε κι εσείς άλλους…
MR: Ναι! Ο Miscavige έλεγε σε μένα και σε άλλους: «Θα πας στον τάδε και θα τον χαστουκίσεις». Κι αν δεν το κάνεις θα πάω εγώ να το κάνω και μετά θα πλακώσω εσένα.

SZ: Η οργάνωση της Σαϊεντολογίας διαψεύδει αυτό πράγμα. Και η γυναίκα σας δήλωσε στο CNN ότι είστε ψεύτης.
MR: Άνθρωποι όπως η γυναίκα μου λένε τα πάντα από το φόβο τους. Τρέχουν σαν μικρά ρομπότ και λένε αυτά που τους υπαγόρεψε ο Mescavige. Στην εκπομπή του CNN βρίσκονταν πολλές σύζυγοι «αποστατών». Όλες χρησιμοποιούσαν ακριβώς τις ίδιες εκφράσεις.

SZ: Λέγεται ότι ο Mescavige έχει και ένα σκύλο που του φόρεσαν στολή και πρέπει τα μέλη να τον χαιρετάνε.
MR: Ακριβώς! Η στολή είναι μπλε και μπροστά έχει χρυσές λουρίδες.

SZ: Τώρα χαρακτηρίζετε τον εαυτό σας «ανεξάρτητο σαϊεντολόγο». Τι μπορεί να σημαίνει αυτός.
MR: Πιστεύω ότι η φιλοσοφία μας μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να κάνουν μια καλύτερη ζωή. Η οργάνωση εκμεταλλεύεται βέβαια αυτή τη δυνατότητα για να τους πάρει τα λεφτά από την τσέπη.

SZ: Δεν έχετε εσείς ο ίδιος την επιθυμία να εξαφανίσετε αυτούς που ασκούν κριτική και να καταλάβετε τον κόσμο, όπως προγραμματίζει η οργάνωση;
MR: Όχι και ξέρω ότι αυτό αποτελεί ένα τεράστιο ζήτημα στη Γερμανία. Αυτή η μεγαλομανία μας υποβαθμίζει: είμαστε ανώτεροι, μόνο εμείς γνωρίζουμε το δρόμο προς την ευτυχία. Ο Mescavige είναι υπεύθυνος που η Σαϊεντολογία και τα μέλη της θεωρούνται ακραία, κάτι σαν παλαβοί αγωνιστές της τζιχάντ. Αυτή η εικόνα δεν ανταποκρίνεται, βέβαια, στην πραγματικότητα, αλλά ενισχύεται από το γεγονός ότι η εκκλησία της Σαϊεντολογίας καταπολεμάει κριτικά σκεπτόμενους και δημοσιογράφους, τους θεωρεί σκουπίδια.

SZ: Εννοείτε σίγουρα τον διαβόητο κανόνα της «ανελέητης αντιμετώπισης» των κριτικών, στον οποίο κανόνα οφείλει η Σαϊεντολογία την κακοφημία της. Αυτό είναι ήδη επινόηση του ιδρυτή L. Ron Hubbard.
MR: Θα μπορούσε να γίνει μακριά συζήτηση πάνω σ’ αυτό. Καταλαβαίνω ότι εσείς το βλέπετε έτσι. Αυτός ο κανόνας της «ανελέητης αντιμετώπισης» δεν έπρεπε να έχει γραφτεί έτσι και ερμηνεύτηκε κακόβουλα. Το ίδιο ισχύει και για τον κανόνα «αποκοπής»…

SZ: Ναι, είναι ο κανόνας, σύμφωνα με τον οποίο δεν επιτρέπεται επαφή με «καταπιεστικά άτομα», δηλαδή μέλη που κάνουν κριτική.
MR: Ακριβώς! Αν διαβάσετε όλα αυτά που έγραψε ο Hubbard για το ζήτημα, θα καταλάβετε ότι πρόκειται για την τελευταία διέξοδο. Η «αποκοπή» αποβλέπει σε κάποιον να ζει ευτυχισμένος. Αν γίνεται εκμετάλλευση της θέσης σας σε μια σχέση, τότε είναι καλύτερα να μην υπάρχει επαφή. Αυτή ήταν η έννοια. Ένα βοήθημα για κάθε μέλος, όχι πολιτικό μέσο ελέγχου της εκκλησίας, η οποία επιτρέπεται να σου πει, μην βλέπεις εκείνο ή το άλλο το μέλος.

SZ: Έτσι που σας ακούω ακούγεται σαν να ήταν ο Hubbard ένα ακίνδυνο πρόσωπο. Ο μεγαλύτερος γιος του Hubbard, ο Ronald DeWolf που πέθανε το 1991, είχε πει ότι ο πατέρας του ήταν ένας σαδιστικός, βίαιος και παρανοϊκός μυστικιστής, ο οποίος έπινε σαν τρελός και κατάπινε χάπια, ενάντια στη διδασκαλία περί καθαρότητας της οργάνωσης.
MR: Πρώτο ξέρω ότι ο γιος πήρε αργότερα πίσω αυτούς τους χαρακτηρισμούς και δεύτερον, έζησα για πολύ καιρό δίπλα στον Hubbart, όσο ελάχιστοι άλλοι. Ήταν ο πιο αστραφτερός άνθρωπος που γνώρισα ποτέ. Φυσικά, είχε και τις αντιδράσεις του, μπορεί να γινόταν έξαλλος, αν κάτι δεν πήγαινε καλά. Αλλά γινόταν αυτό πάντα; Όχι! Μεταχειριζόταν ανθρώπους όπως ο Mescavige; Καθόλου! Ενδιαφερόταν για την οικογένειά του; Απολύτως! Έπαιρνε ναρκωτικά; Απολύτως όχι! Ήταν ευγενικός; Απίστευτα! Είχε χιούμορς Πάρα πολύ…

SZ: Αυτά ακούγονται πολύ δελεαστικά. Αλλά ο Hubbard ήταν εκείνος που τράβαγε σαφείς διαχωριστικές γραμμές μεταξύ των απελευθερωμένων Σαϊεντολόγων και όλων των υπολοίπων, των «Wogs», των «κρεάτων», των «καταπιεστών». Αυτή η ιδεολογία του μαύρου-άσπρου, εχθρός-φίλος, είναι η καθαρή μορφή του Hubbard. Και το βλέπετε κ. Rinder με την αποχώρησή σας, τώρα είστε ένας «κακός», ακόμα και η οικογένειά σας σάς κήρυξε τον πόλεμο. Πώς συμβιβάζονται όλα αυτά;
MR: Απωθώ από τη ζωή μου ατό το είδος εκκλησίας… Το βλέπω όπως κι εσείς. Αυτή η θέση να αγωνιζόμαστε ενάντια στον υπόλοιπο κόσμο και να αντιμετωπίζουμε κάθε άνθρωπο με αντίθετη άποψη σαν εχθρό, είναι λαθεμένη. Ίσως βρίσκετε μερικά σημεία στη διδασκαλία του Hubbard, στα οποία δεν συμφωνούμε. Και λοιπόν; Υπάρχουν πολύ περισσότερα σημεία που λένε διαφορετικά πράγματα… Δεν είμαι ερμηνευτής πλήρους απασχόλησης των γραφών του Hubbard, ο οποίος σκέφτεται πώς θα μπορέσει να υπερασπιστεί κάθε πρόταση. Εγώ θέλω να σταματήσει η κακομεταχείριση που ασκείται καθημερινά στην εκκλησία.

SZ: Η σύζυγός σας σας χαρακτηρίζει σαν άνθρωπο που μισεί τα παιδιά, η κόρη σας σας θεωρεί δίγαμο… Σας πονάει αυτό;
MR: Φυσικά με πονάει. Ξέρω γιατί το κάνουν, δεν έχουν άλλη επιλογή. Έπιασαν ακόμα και τη μητέρα μου, 86 ετών, που ζει σε γηροκομείο και την έπεισαν να μου γράψει γράμματα με κακίες. Ξέρω όμως ποιος είμαι και πώς ζω. Έχω έναν 5χρονο υιοθετημένο γιο, τον οποίο υπεραγαπώ. Αν ήμουν πράγματι ένας απάνθρωπος, γιατί έμεινε η Cathy 30 χρόνια παντρεμένη; Να ξέρετε ότι έχω πάψει να διαβάζω πλέον τις βρωμιές που γράφουν για μένα.

SZ: Υπάρχει ελπίδα να κλείσετε κάποτε ειρήνη με την οικογένειά σας;
MR: Μόνο αν ξυπνήσουν, μόνο αν καταλάβουν ότι έχουν υποστεί πλύση εγκεφάλου.

SZ: Αν μαζέψετε όλες τις εμπειρίες σας, πώς θα χαρακτηρίζατε τον εαυτό σας, θύμα ή δράστη;
MR: Δεν είμαι θύμα, απλά θερίζω ένα μέρος εκείνων που έσπειρα κατά καιρούς. Και γι’ αυτό θέλω να συμβάλλω με το δικό μου μερίδιο να πάψει η εκμετάλλευση από αυτή την οργάνωση.